Een pleidooi om in beweging te komen
Twijfel ervaren mensen niet altijd als een fijn gevoel. Het betekend: ‘je weet het niet’, of ‘je weet het niet zeker’, of ‘je kiest er voor om het niet zeker te weten’. Waarom? Omdat het hét begin is van een eventueel nieuw inzicht. ‘Misschien is het nog wel net even anders als dat ik steeds dacht’. ‘Misschien is er achter die streep die ik getrokken heb toch nog wel meer wat het onderzoeken waard is’. De twijfel aan je grenzen zorgt ervoor dat je bereid bent om ze weer eens te onderzoeken. Dat je je waardes onder de loep wilt nemen.
Ook al is niet iedereen even comfortabel met deze twijfel. Toch is het goed om de waarde in te zien van dit begrip. Dit is wat je verder brengt.
Leren gaat over verder ontwikkelen dan waar je nu bent. Voor het leren kom je dus langs de twijfel.
Daar is moed voor nodig. Maar het is essentieel voor je ontwikkeling. Zolang je de waarheid nog niet in pacht hebt.( Dan had je misschien geen problemen, maar dat is maar voor weinigen weg gelegd.)Dus we hebben nog steeds problemen waar we mee willen omgaan. Je wilt ervaren, weten, meemaken hoe het net even over dat randje van wat je weet is en of je daar misschien iets aan hebt. Dit impliceert dat je je in een gebied gaat begeven wat je daarvoor nog niet kende. Dit kunnen we het niet weten noemen. Dat kan dus best spannend zijn. Soms is die stap ook groter dan bij andere ontwikkelingsstappen maar hoe groot hij ook is; hij is er wel.
Dat moment van in het diepe springen is eigenlijk een klein experiment. Je vertrouwd op dat moment op jezelf. Dat jij er wel uit gaat komen. Maar je weet niet precies wat het je gaat brengen. Je vermoed dat het je iets gaat brengen anders zou je het niet aangaan dit experiment.
Nu komen we bij creativiteit.
Sir Ken Robinson geeft een mooie definitie.
Creativitie: Imagaginative processe with outcomes(in the publik world) that are original and of value. Dus creativiteit is een denkbeeldig proces met resultaten in de publieke wereld die origineel zijn en van waarde\ De moeite waard.
Dus je kan hierbij denken aan een nieuw muziekstuk , een boek schrijven, of een uitvinding doen, maar iets maken met de middelen die je hebt valt ook onder die categorie( bijvoorbeeld met een kurk een rubber slang en een lepel je gootsteen maken )
Andere manieren om creativiteit uit te leggen zijn dat creativiteit iets nieuws is. Of dat het twee punten met elkaar verbind die niemand nog met elkaar had verbonden.
Maar laten we terug naar ons experiment . Of het nou nog nooit bedacht is of dat er al honderden de zelfde conclusie hebben getrokken na het experiment maakt niet uit. Het is voor jou op dat moment van belang. En het is ook van belang geweest dat je je hebt voorgesteld dat het je wijsheid zou brengen. Het vermoeden dat je er nieuwe informatie uit zou halen die voor jouw betekenis heeft. Of het experiment nou geworden is als wat je er van hoopte, doet even niet ter zaken. Je bent wijzer.
Van hieruit kan je weer verder. Je kan gaan analyseren en weer terug koppelen en bedenken waardoor het resultaat anders had kunnen uitpakken. Je kan er op verder borduren. Maar zonder het te hebben gedaan was het alleen maar theorie geweest . Dat is zo mooi aan de definitie van Robinson dat het wel in de publieke ruimte naar voren moet komen( of dit nou je eigen publieke ruimte is of de grote wereld om je heen maakt voor mijn betoog nu niet uit.)
Via de verbeelding, langs de twijfel en zo via het experiment naar het leren en wijzer worden.
Iedereen is creatief maar je moet wel doen. Handel. Experimenteer.
‘Als je het leven als een experiment ziet kun je nooit een fout maken, iets wat zou mislukken is dan toch een geslaagd experiment.’